Amer Mohammed, CDO på Coop, reder ut begreppet digital kompetens på Unbiased Day.

Lästid: 2 minuter

Vad är digital kompetens?

Amer Mohammmed reder ut begreppet

Vad är digital kompetens och hur bygger man framgångsrika team i en föränderlig värld? Och vilka egenskaper anses egentligen attraktiva i en organisation i konstant förändring? Det, och mycket mer, tog Amer Mohammed, CDO på Coop, upp under sin presentation på Unbiased Day.

Amer Mohammed är entreprenören, AI-experten och programmeraren som idag leder Coops nya digitala enhet. Han utmanar status quo och vågar det oväntade varje dag. Under TNG och Ada Digitals Unbiased Day delade han med sig av sin syn på ledarskap, egna erfarenheter och hur han arbetar med att attrahera rätt digital kompetens till Coop. Ett traditionellt varumärke som just nu transformeras, vilket kräver en ny syn på digital kompetens och kunskap hos medarbetarna.

Det Coop behöver är medarbetare som anser att data idag är en självklarhet, och att AI kommer visa vägen, speciellt när man ska skapa världens bästa användarupplevelse. Vilket är Amer Mohammeds vision.

”AI kommer att bli större än många av de största händelserna som inträffat under mänsklighetens historia”

För att förtydliga budskapet ytterligare tittar Amer bakåt i tiden och tar upp några av de stora milstolparna i mänsklighetens historia. Under sin föreläsning drar han paralleller med händelser som upptäckten av eld och el till penicillin och internet. Sånt som inte bara drivit samhället framåt, utan ibland även så kraftfullt att det till och med påverkat vår biologi.

Nu hävdar Amer, tillsammans med flera experter, att artificiell intelligens kommer bli större än alla de tidigare händelserna tillsammans på mänsklighetens tidslinje. Och att det i sin tur kommer skapa än bättre användarupplevelser på företag.

Bäst i världen på användarupplevelse

Idag är den bästa upplevelsen det företag tävlar om. Netflix erbjuder bättre användarupplevelse än hyrbutikerna där du som kund behövde spola tillbaka filmen och betala förseningsavgifter. Uber erbjuder bättre upplevelse än traditionella taxibilar där du som kund fick stå ute och vänta 25 minuter i regnet, utan att veta var taxin än. Apple klår CD-skivor där du fick 17 låtar men du kanske bara ville ha 5. Likaså med Amazon och Airbnb. Och möjligheten att skapa en bra användarupplevelse lockar talanger och rätt digital kompetens.

Rätt digitalt framtidstänk

För att utveckla den bästa användarupplevelsen är den viktigaste kompetensen enligt Amer att medarbetare har rätt digitalt framtidstänk. Idag är det inte lika angeläget var du som kund handlar din mat, utan mer att du får leverans på specifika dagar och att produkterna finns tillgängliga på ett och samma ställe. Att kunna förutse kunders beteenden och behov i framtiden är viktiga egenskaper att besitta, och något Amer fokuserar på när han rekryterar till Coop.

Vill du se föreläsningen och höra hur Amer resonerar? Klicka vidare på videon nedan och låt dig utmanas!

Om talaren

Amer Mohammed är Coops digitala chef som programmerat sedan 14 års ålder. Numera entreprenör, men också före detta World of Warcraft-toppspelare. Som 23-åring startade han sitt första företag Singelton Solutions i Schweiz, som då var världens första webbaserade distributionssystem för gratistidningar.

Han grundade senare hälsoappen Healty Heroes som belönades med Guldmobilen. Tidigare har han varit chef för digital innovation och transformation på Stena AB. På Unbiased Day 2021 delade han med sig av ledarskapserfarenheter från sin karriär.

Har du också svårt att hitta rätt digital kompetens? Vi som arbetar på Ada Digital är specialister på att rekrytera roller som som skillnad för din digitala affär och användarupplevelse. Kontakta oss idag!

Rekommenderat för dig