Ada Digital listar 10 trender inom Employer Branding 2022.

Lästid: 3 minuter

Heta trender inom Employer Branding 2024! Har du koll?

7 trender för dig som vill attrahera svårflirtad IT-talang

Vad ska man göra för att leda Employer Branding-ligan 2024? Vad snackas det om? Och vilka frågor bör arbetsgivare inom IT, Tech och digitala affären lägga högt på agendan för att vara attraktiva? Här listar vi på Ada Digital 7 trender inom Employer Branding att ha koll på framåt!

sara-scheef-ada-digital-julhälsning
Sara Scheef, VD Ada Digital.

 Att ha ett tydligt och starkt arbetsgivarvarumärke som skiljer sig från övriga företag i branschen är viktigare än någonsin. Och såklart extra viktigt för de företag som inte redan har ett inarbetat ”hett” varumärke i ryggen. Då gäller det att erbjuda och lyfta fram tydliga fördelar i kommunikationen med kandidater, säger Ada Digitals VD Sara Scheef och fortsätter:

– Det kan till exempel vara möjlighet till remote- och hybridarbete, reskilling/upskilling, ett bra ledarskap och kanske det allra viktigaste, att erbjuda en inkluderande arbetsplats där alla medabetare känner sig välkomna.

7 heta trender inom Employer Branding 2024

1. Utmanande arbetsuppgifter och reskilling

Enligt en Employer Branding NOW, en ny rapport från Universum, förväntar sig över hälften (54 %) av de ledande talangerna att bli mer utmanade i sitt arbete under de kommande 12 månaderna.

Samma tendenser syns även i Ada Digitals senaste kandidatrapport Re:veal Re:define där hela 60 % av specialister, talanger och ledare inom IT och Tech lyfter fram att tillgång till utvecklingsmöjligheter är avgörande i valet av ny arbetsgivare. Därtill är det hälften som tycker att en innovativ och lärande kultur är avgörande.

2. Starkt och meningsfullt arbetsgivarvarumärke

Mer än två tredjedelar (68 %) av de professionella talanger som arbetar för världens mest attraktiva arbetsgivare säger till Universum att arbetsgivarens arbetsgivarvarumärke är oerhört viktigt. Och särskilt då den del av deras Employer Value Proposition (EVP) där arbetsgivaren lyfter fram mission, vilket syfte verksamheten drivs av samt vilken skillnad medarbetarna kan göra via sitt arbete.

Även data från Ada Digitals senaste kandidatrapport bekräftar att många (46 %) specialister, talanger och ledare inom IT och Tech går igång på ett meningsfullt uppdrag, samt att 39 % lockas av att jobba med digital utveckling i en verksamhet med fokus på miljö, hållbarhet, förnyelsebara resurser.

3. Intern rörlighet får större betydelseMan sitter vid dator med hörlurar och jobbar.

En tredjedel av professionella talanger på de största företagen berättar för Universum att möjligheten att byta jobb internt har blivit otroligt viktigt.

Helst ska det ske med hjälp av ett konsekvent kompetensramverk som gäller för hela verksamheten globalt. Men också via prestationshanteringssystem, öppna jobbannonser och sofistikerade plattformar för matchning liknande de som används av externa jobbsökarportaler.

4. Soft skills i fokus

Samtidigt som tekniska färdigheter fortfarande är viktiga, söker arbetsgivare allt oftare efter mjuka färdigheter, även kallat soft skills, som kan påvisa att medarbetaren klarar av att anpassa sig till en snabbt föränderlig arbetsmiljö.

I undersökningen från Universum 2024 identifierade talangerna själva just problemlösning, samarbete och anpassningsförmåga som de viktigaste kvalifikationerna för att klara av och lyckas på en AI-driven arbetsplats.

För att rekryteringen verkligen ska ta avstamp i kandidatens egenskaper och färdigheter är det också rekommenderat att satsa på skills-based IT-rekrytering.

Behöver du anställa eller hyra digital kompetens?

Ta hjälp av Ada Digital

5. Mänsklig rekrytering hetare än någonsin

Även om AI-verktyg som chatbotar, maskininlärning och screening kan göra rekryteringsprocessen betydligt mer effektiv, så måste arbetsgivare även säkerställa att kandidatupplevelsen inkluderar minnesvärda och mänskliga intryck. Studenter lyfter till exempel fram att de gärna träffar potentiella arbetsgivare på personliga evenemang såsom mässor och campusbesök.

6. Tillgång till remote/hybridarbete

Enligt kandidatrapporten från Ada Digital är möjligheten att få arbeta remote helt eller delvis i en hybridlösning en av de mest avgörande faktorerna (64 %) i val av arbetsgivare. Därmed har remote work nästintill kommit att bli en självklarhet och en förutsättning för att behålla viktig Tech-kompetens.

Man sitter vid datorn och scrollar på mobilen.

7. Rätt ledarskap

Något av det mest avgörande för IT-specialister i ett eventuellt jobbyte är att den framtida chefen är bra, vilket hela 63 % ser som viktigt. Så vad är då en bra ledare i tider av AI, en skakig omvärld och hög förändringstakt?

Mer än någonting annat vill IT-personalen ha en chef som är tydlig (76 %), engagerad (68 %) och transparent (62 %). Men den nya tidens ledare bör även vara inkluderande (58 %) och öppen för remote-arbete (53 %). Att chefen är tekniskt kompetent är betydligt mindre viktigt (26 %), liksom att hen är resultatorienterad (23 %). Helt klart något att beakta i jakten på fler specialister och talanger.

Vill du också attrahera och anställa de bästa? På Ada Digital är vi övertygade att det är möjligt att lösa kompetensbristen som finns inom IT och Tech idag. Det handlar bara om att våga utmana och tänka nytt. Och ibland utmana hur man jobbar med Employer Branding. Därför finns vi här för att hjälpa dig som kört fast. Eller inte har tid att på egen hand uppvakta svårflörtade specialister inom IT och den digitala affären. Varmt välkommen!

Anlita Ada Digital idag!

Rekommenderat för dig