Lästid: 5 minuter
Trendspaning: Hybrid work ersätter remote work
Så attraherar du framtidens talanger
Idag arbetar minst 70 % av tjänstemännen hemifrån. En stor kontrast mot början av 2020 då ca 5 % av arbetskraften var remote. Och allt tack vare pandemin, som slungat oss 5 – 10 år framåt i den digitala utvecklingen. Men vad händer nu? Hur lockar vi talanger inom digital utveckling när hemarbete upplevs som standard? Ja, kanske kan hybrid-arbete och trenden distributed work som presenterades på Unbiased Day ge oss svaret.
Hela 7 av 10 chefer säger idag att hemmajobb haft positiva effekter på medarbetarnas mående. Flexibiliteten med hemarbete har skapat högre produktivitet och undersökningar visar att antalet toppresterande medarbetare nästan fördubblats.
Dessutom tycks företagskulturen ha klarat sig väl – ja till och med förbättrats – enligt en rapport från Gartner. Här uttrycker medarbetarna även att ledarskapet på distans blivit mer autentiskt och inkluderande. Vilket i sin tur skapat högre engagemang.
Remote ändå inte helt självklart i framtiden
Men många arbetsgivare ställs nu inför utmaningen att hantera fortsättningen. I en oviss framtid. För vad är rätt väg att gå – 100 % remote? Fritt val av arbetsplats? Vissa organisationer tror på det. Spotify erbjuder alla anställda att jobba varifrån de vill i världen, medan Mentimeter vill ha alla tillbaka på kontoret. Twitter har i sin tur beslutat att anställda aldrig mer behöver komma tillbaka till kontoret om de inte själva vill.
Men 100 % remote-arbete ställer också höga krav på såväl individen som ledarskapet. Utmaningar som ergonomi, teamkänsla och uppföljning lyfts fram. Liksom svårigheten att stötta medarbetarnas välmående och mentala hälsa.
Därför ser vi nu att allt fler olika ”arbeta hemma”-lösningar utvecklas både i Sverige och utomlands. En av dem är hybrid work som uppmärksammats en del i media den senaste tiden.
Win-win med hybrid work
På en hybrid arbetsplats kombineras remote work med arbete på kontor. Här kan medarbetarna välja att jobba alla sina timmar på distans, medan andra väljer att komma in till kontoret ett par dagar i veckan.
En annan lösning är ”Hub-and-spoke offices”. Företagen har då fortfarande ett huvudkontor som fungerar som en större hubb där teamet kan samlas vid behov. Men erbjuder också mindre arbetsplatser i olika stadsdelar eller på fler orter, där medarbetarna kan välja att arbeta ensam eller tillsammans med andra. Och givetvis är varje medarbetares hem en hubb.
3-2-2 är en annan modell av hybrid-arbete som lyfts fram i Linkedins senaste trendspaning. Här får medarbetarna själva fatta beslut om vilka dagar i veckan de ska jobba. Tre av arbetsdagarna ska då ske från arbetsplatsens kontor, två på distans och sen har man två vilodagar utan jobb.
Med hybrid-arbete kommer också insikten om att rekrytering och onboarding fortsatt kommer ske på distans. Och enligt Linkedin svarar hela 74 % av de tillfrågade företagen att de tänker fortsätta med virtuell rekrytering efter pandemin. Något som öppnar upp för helt nya möjligheter för rekrytering inom digital utveckling.
Hela världens talangpool
När företag erbjuder möjligheten att arbeta mer eller mindre heltid på distans förbättras också kandidatmarkaden drastiskt – till det bättre. Ett tydligt trendbrott, nu när hela världens talanger plötsligt är tillgängliga och hemadressen inte spelar roll.
Många pratar om begreppet ”Talent Without Borders”. Äntligen kan människor som haft svårt att ta sig hemifrån på grund av funktionsvariationer få chans att hitta ett kvalificerat jobb på distans. Och därmed ökar möjligheterna till större mångfald i organisationen.
Särskilt inom tech, där programmeringsspråk och engelska är långt mycket viktigare än förmågan att tala svenska, öppnar remote rekrytering upp för helt nya talanger bortom den ofta uttryckta ”ankdammen” av IT-profiler i det geografiska närområdet. Målgruppen vidgas och svenska arbetsgivare kan äntligen fylla sina tomma stolar i utvecklingsteamen.
Remote – ett konkurrensmedel
För att locka den globala – och digitala – arbetskraften behöver vi också se över hur våra lediga jobb utannonseras. För det gäller att skylta med fördelarna – och vad förmånerna är – vid distansarbete. Och inte minst vara tydlig med att det är möjligt att arbeta 100 % remote. Det är något som vi på Ada Digital faktiskt redan gör i våra platsannonser.
Möjligheten med att kunna rekrytera över hela världen kommer säkerligen utmana en och annan rekryterare och HR-specialist och tvinga fram frågor som: vilka jobbsajter och plattformar använder vi nu? Hur får vi så bred social visibilitet som möjligt för en begränsad budget? Och vilka rutiner har vi för att hjälpa sökande med arbetstillstånd?
För många lär detta vara utmanande i början. Men eftersom vinsterna kommer vara större, kommer också de mest öppensinnade och modiga hoppa på tåget snabbt.
AI förmedlar uppdrag för giggare
Remote work har även ökat efterfrågan på frilanskonsulter och giggare. Vilket leder till att frilanssajter, eller marketplaces som de ofta föredrar att kallas, likt Fiverr och Upwork fortsätter att växa.
Men även Talent Marketplaces 2.0 formas just nu, där AI har en viktig roll. För här tar tekniken över! AI analyserar kandidaternas kompetenser, kvantifierar, och matcha dem sedan automatiskt mot lämpliga uppdrag. Något som matchar allt fler företags behov och krav på att distansarbetare ska kunna visa upp rätt egenskaper och personlighet. Med andra ord: de ska komma ”kvalitetssäkrade”.
Andra förutspår att arbetet med både fast- och frilanspersonal på distans ska ledas av en så kallad Chief Remote Officer, som hanterar en världomspännande talangpool och tekniken som krävs därtill. Dessutom ska hen kunna anställa global arbetskraft och hantera de juridiska aspekterna som finns i respektive land.
Ny HR-tech med virtuell rekrytering
Distansarbetet har också fört med sig en mer digital rekryteringsprocess och nya HR-tech företag etablerar sig snabbt. Enligt företaget Sage har så mycket som var fjärde arbetsgivare investerat i AI för mer effektiv virtuell rekrytering.
Och många investeringar inom teknikområdet har fokuserat på just effektivitet. Främst handlar det om chatbots, videoverktyg och automatiserade intervjubokningsverktyg som vuxit snabbt och varit viktiga för att kunna intervjua kandidater på distans.
Men tyvärr har den snabba utvecklingen också inneburit att objektiviteten ibland fallit bort på vägen. Något som allt fler nu ifrågasätter. Inte minst vad det gäller videointervjuer.
Risker med digitala intervjuer
Farhågan med videointervjuer är enkel: de riskerar göra digitala rekryteringsprocesser mer diskriminerande. Ett exempel på detta är AI-företaget Hirevue, som fått stänga ner delar av videoverktyget eftersom deras algoritmer bedömde människors ansiktsuttryck och inte kompetens.
Det gäller att vara medveten om att videoverktyg där kandidaten ska spela in sig själv – framför allt i kombination med black-box algoritmer – faktiskt påverkar hur vi tar beslut. Och att det är lätt att (råka) välja bort en kandidat på irrelevanta grunder.
Även datan från videointervjuer är under lupp. När intervjuerna är virtuella kan de och datan från dem enkelt sparas. Men därmed också återkallas av kandidaterna själva, som vill kunna avgöra om de fått en korrekt bedömning vid ansökan. Det här ställer högre krav på chefer, som måste visa hur de objektivt och strukturerat bedömt kandidater under intervjufasen.
Läs även: Chefsguide: Så lyckas du med objektiva videointervjuer i coronatider
Men video har så klart även många fördelar och vinner därför mark på nya områden. Ett exempel på vidareutvecklingen är den ledande chatbotten Paradox som har live-video integrerat och förmågan att genomföra intervjuer med jobbsökare. Allt för att öka engagemanget och kandidatupplevelsen på distans.
Även i e-handeln blir detta allt mer vanligt. Här plockar man bort sina bottar till förmån för livevideo i realtid – gärna 24 timmar om dygnet. Så frågan är nu: när kommer vi få se detta inom IT-rekrytering?
En sak är i alla fall säker. Vi ska hitta tillbaka till det ”nya” normala. Och någon som sammanfattar det väl är framtidsforskaren och futuristen Mike Wallace:
Trenden Hybrid work ersätter remote work presenterades nyligen på TNG:s och Ada Digitals stora rekryteringsevent Unbiased Day. Och hur vi lockar talanger inom digital utveckling är alltid en fråga som utmanar chefer, men som vi jobbar hårt på att lösa. Vill du veta mer hur vi på Ada Digital kan hjälpa dig hyra och rekrytera medarbetare inom den digitala sfären så hör av dig!