Lästid: 3 minuter
Metaverse – framtidens hetaste arbetsplats för IT-specialister
En digital värld där alla är avatarer
Metaverse är inte bara en ny tredimensionell värld som suddar ut gränserna mellan den fysiska och digitala världen och förvandlar oss alla till avatarer. Metaverse är också framtidens hetaste arbetsmarknad inom IT och Tech.
Nya siffror från den internationella jobbsajten Adzuna visar att platsannonserna för tjänster där fokus ligger på att bygga detta parallella universum har ökat med 500 % (!). Och det är bara början… För enligt experterna kommer vi inom bara några år att tillbringa mer tid i metaverse-världen än i den fysiska.
Det är nämligen i metaverse som vi i framtiden kommer konsumera mode och prylar. HM har till exempel redan nu digitala butiker där vi kan shoppa loss. Det är även här vi kommer gå på anställningsintervju och det är här vi kommer jobba och möta våra kollegor på olika sätt.
Svårt att se det framför dig? Här kan du se hur det kan se ut!
Fortnite en föregångare
Även om den nya digitala revolutionen kan kännas långt borta går utvecklingen starkt framåt. Spel- och upplevelsebranschen ligger i framkant och många av framtidens IT-specialister är redan idag aktiva i Fortnites, Roblox och Minecrafts metaverse.
Microsoft Teams är ett annat exempel på företag som vågar satsa. I deras fall på den nya mjukvaran Mesh, som ska förvandla oss till 3D-avatarer i mötesmiljön, redan till hösten.
Även Facebook, eller förlåt Meta, har gett oss löfte om att deras uppbyggnad av metaverse kommer generera runt 10 000 nya jobbtillfällen i EU framåt.
Möjliggör rekrytering utan bias
Metahumans är ett annat begrepp att lägga på minnet. Det vill säga än mer avancerade och människoliknande avatarer som gör jobb enbart i metaverse. I till exempel butiker. Här är Unrealengine ett företag som kommit långt.
Det går självklart också bra att anställa riktiga människor i metaverse. Koreanska Samsung har till exempel redan arrangerat jobbmässor i den nya virtuella världen. Under eventet fick jobbsökare logga in med sina egna avatarer och prata med avatar-representanter från HR. Även företag som Hyundai och revisionsfirman PwC har testat tekniken med lyckat resultat. Många som har medverkade på rekryteringaktiviteterna uppger att de känner sig mer avslappnade på en neutral digital plats. Deltagarna upplever också att de känner sig tryggare och kan vara ärligare.
Lästips! Så utvecklar Techföretaget Capgemini nya tidens jobbmässor i Metaverse
En annan stor fördel med att använda avatarer är att det inte smyger sig in några bias kring utseende i jakten på nya medarbetare. De rekryterande företagen uppger också att de sökande vågar fråga HR-cheferna om fler saker vid det virtuella mötet vilket är mycket positivt.
Detta fenomen går i linje med en annan snackis i branschen som fått namnet Untact (en kombination av prefixet ”un” och ordet ”contact”). En trend som handlar om att människor vill välja om de vill träffas personligen eller virtuellt. Något som spås påverka rekrytering framöver också och utmynna i att kandidaterna själva bestämmer om de vill möta en mänsklig rekryterare eller en avatar i metaverse.
Orosmoln kring metaverse
Orosmoln kring den nya tekniken då? Finns det? Svaret är: Ja. En viktig del handlar om att den personliga integriteten kan minska än mer när vi kliver in i den nya tidens internet. Med tanke på att det just nu byggs metaverses på olika plattformar som man tror på sikt kommer utmynna i en ”metagalaxies”. Risken är då att arbetsgivare kommer få tillgång till all data kring en persons känslor och hälsostatus till exempel. Och att vi som användare måste ge vårt godkännande till detta utan att få något tillbaka. Något som oroar många kritiker.
Nyfiken på vilka som är de första jobben vi kommer se i metaverse? Här är 13 heta framtidsjobb inom metaverse! Vilket tycker du låter roligast?
Denna trend är en del av en trendspaning från Unbiased Day 2022 – ett digitalt event för chefer och HR-specialister där Ada Digital och TNG på temat ”New Perspectives” presenterade de senaste trenderna inom fördomsfri rekrytering, mångfald, inkludering, ledarskap och Future of Work.