Nackademins studenter inom UX fick en crash course inom jobbsökande av Ada Digitals rekryterare.

Lästid: 2 minuter

Senast redigerad:

Nackademins UX-studenter fick crash course i att söka jobb

Ada Digital bjöd på söka jobb-tips kopplat till UX

Vad ska en nyexad UX-designer tänka på när det är dags att ta klivet ut i arbetslivet och söka jobb? Och hur ser arbetsmarknaden inom UX och UI ut just nu? Det var huvudspåren när Ada Digitals rekryterare Mikaela Ströberg och Jesper Senke gästföreläste för Nackademins UX-studenter i Stockholm.

Sommaren närmar sig med stormsteg och så också examen för de 30-talet elever som just nu läser sista året på Nackademins YH-utbildning inom UX-design.

Amin Amini är en av studenterna som snart ska ge sig ut i arbetslivet igen. Han har en tidigare bakgrund som Frontend utvecklare men vill genom YH-utbildningen bredda sin kompetens.

Amin känner själv att arbetsmarknaden inom UX och UI har förändrats mycket på bara ett år. Han refererar till att i princip alla studenter som gick ut från UX-programmet från Nackademin i fjol hade fått jobb innan examen. I år är det tuffare. Många företag bromsar. Vilket kräver mer kunskap kring jobbsökande och rekryteringsprocessen.

– Ja, jag känner att vi som studenter behöver göra vår research. Vi sitter mycket med CV och våra portfolios. Därför kände jag att det skulle vara intressant att få höra en rekryterares perspektiv. Det är annars lätt att enbart tänka utifrån sig själv, säger han.

Digital gästföreläsning med UX-fokus

Mikaela Ströberg, rekryterare på Ada Digital, föreläste om att söka jobb inom UX.

För att få mer kunskap och förståelse tog Amin kontakt med Ada Digital, specialister inom innovativa rekryterings-, konsultlösningar och talangprogram inom IT och digital utveckling.

Resultatet blev en digital gästföreläsning med Ada Digitals rekryterare Mikaela Ströberg och Jesper Senke, som under en timme delade med sig av inspirerande söka jobb-tips och gav en inblick i hur Ada Digitals rekryteringsprocess ser ut.

Bland annat lyftes jobbsökande via Linkedin och hur rekryterarna på Ada Digital jobbar med search för att hitta potentiella kandidater.

Aktuell bild av arbetsmarknad och löneläge

Klassen fick också en aktuell bild av hur arbetsmarknaden för UX-designers ser ut just nu, hur löneläget är och vilka roller som företagen efterfrågar allra mest.

– Jag fick med mig otroligt mycket. Alla tips är välkomna och det kändes verkligen som att Mikaela och Jesper var väldigt insatta i vår bransch och UX-rollerna, vilket kändes extra bra. Jag tyckte också avsnittet om till exempel LinkedIn var väldigt intressant och något att jobba vidare på, säger Amin.

Amin Amini, Jesper Senke och Mikaela Ströberg i samband med Ada Digitals gästföreläsning om att söka jobb inom UX.

”Våga söka jobb som kräver mer erfarenhet”

Mikaela Ströberg poängterar vikten av att som junior specialist våga söka UX-tjänster som kräver några års erfarenhet.

– Kanske kan det finnas öppningar även för en junior, så det är alltid värt att våga fråga. Ett tips är också att redan i ansökan föregå frågan om erfarenhet och vara öppen med att man är junior och trycka på sin potential och motivation för jobbet. Att man kan och vill lära sig mer och utveckla sig i rollen, säger hon.

Nyfiken på att söka UX-jobb via oss på Ada Digital? Kika in på länken eller kolla in alla våra lediga jobb nedan redan idag!

Sök jobb via Ada Digital

Och psst! Behöver du rekrytera en UX-designer? Läs mer här!

6 tips! Så söker du jobb som junior UX-designer

  • Tänk igenom vilka nisch inom området du tycker är roligast och helst vill jobba med och tryck på det. Ha samtidigt i bakhuvudet att det ofta, inte minst i en juniorroll, är viktigt att visa att man har förståelse för hela kedjan i processen.
  • Tänk utifrån ett UX perspektiv när det kommer till CV och portfölj. Det ska vara enkelt, överskådligt och tydligt där inga viktiga frågor lämnas utanför.
  • Skapa en tydlig och sökordsoptimerad Linkedin-Profil. Dels lyfter du upp allt du kan och underlätta för rekryterare att hitta dig.
  • Sätt upp jobbprenumerationer och följ bolag du är extra intresserad av​ på LinkedIn.
  • Läs på om bolaget och produkterna, speciellt inför en intervju.​
  • Inför intervju är det alltid en bra idé att tänka över situationer och erfarenheter där dina personliga styrkor kommit upp!

Rekommenderat för dig