Så kan du som chef attrahera och rekrytera utvecklare - tips från Vanja Tufvesson, CTO på Tengai AB och medgrundare av Pink Programming

Lästid: 4 minuter

Senast redigerad:

Så lyckas du rekrytera utvecklare

Tips för att skapa ett attraktivt erbjudande

70 000. Så många utvecklare saknas 2022 på den svenska arbetsmarknaden, enligt en rapport från IT & Telekomföretagen. Och då behovet är skriande stort kan utvecklare ofta välja och vraka mellan olika jobberbjudanden. Så frågan är, vad kan man som chef eller rekryterare göra för att attrahera denna svårflirtade yrkesgrupp? Vanja Tufvesson – erfaren utvecklare, CTO på Tengai AB och medgrundare av Pink Programming – delar med sig av sina personliga tips på hur du ska tänka för att lyckas!

Enligt siffror från Stack Overflow är så få som 6 procent av utvecklarna i Sverige kvinnor. Och enligt en rapport från Atomico är endast en (!) procent av CTO:s på startups i Norden är kvinnor.

– Orsakerna till detta är flera. Till exempel anser många kvinnor att branschen är för grabbig och att de inte identifierar sig med den stereotypa utvecklaren. Personligen så har jag själv tvekat på om jag skulle plugga teknisk linje för att jag var rädd för att inte passa in, berättar Vanja.

Var där utvecklare är

Så hur kan man då som arbetsgivare göra för att attrahera fler, och särskilt kvinnliga, utvecklare?

Första steget är såklart att hitta dem. Här gäller det att ha i åtanke att utvecklare sällan aktivt letar jobb. Däremot har du chans att fånga deras intresse om du finns på platser där de själva håller till. Här rekommenderar Vanja siten Stack Overflow – en plats för kodrelaterade frågor och svar som rankar högt på Google och där många utvecklare hänger.

– Att annonsera på Stack Overflow är förhållandevis dyrt, men det är the #1 place för att hitta utvecklare. Andra bra online-communitys är Facebookgrupper som Kodapor och Tjejer Som Kodar. Kolla dock alltid med admin om det är ok att posta jobbannonser. Riktad marknadsföring på Facebook brukar funka väldigt bra, konstaterar Vanja.

Utöver de digitala forumen rekommenderar Vanja även konferenser och Hackatons. Bara senaste veckan har vi haft events som AWS Pop Up Loft, Norrsken Unsolved och Pink Programming Sunday. Den här typen av event letar ofta efter sponsorer, så detta är bra tillfällen att annonsera. Vidare menar Vanja att du som chef eller rekryterare har mycket att vinna på att uppvakta nyutexaminerade utvecklare tidigt:

– Ofta är de väldigt hungriga och sugna på att komma igång. De kan behöva lite extra tid i början, men de lär sig snabbt. Se därför till att besöka högskole- och universitetmässor och liknande och berätta om ditt företag och vad ni kan erbjuda.

Enligt prognos kommer kompetensbristen av utvecklare enbart öka de kommande åren men Tengai AB:s CTO, Vanja Tufvesson, menar att det går att vända denna negativa trend.

Foto: Pink Programming

Första kontakten – lyft fördelarna och sälj in jobbet!

Så när man väl hittat utvecklarna, hur ska man då närma sig dem för att inleda en dialog? Självklart beror det på hur man är som person, men enligt Vanja finns det några generella riktlinjer du som chef eller rekryterare bör förhålla dig till om du vill lyckas.

– Först och främst bör du inte börja med att lista upp en massa krav. Förklara istället varför du tar kontakt med just den här personen. Varför tror du att hen kommer passa som handen i handsken på just ditt företag? Vilka fantastiska fördelar kan ni erbjuda? Vilken ny spännande teknik och intressanta produkter har ni att erbjuda? Fokusera inte så mycket på deras förflutna, utan lägg tonvikt på framtida möjligheter.

Även om man som utvecklare inte söker något just nu så minns man, den dag man väl är intresserad, vilka rekryterare som har kontaktat en på ett professionellt sätt.

Samma approach bör du ha när du skriver platsannonser som riktar sig till utvecklare. Särskilt med tanke på att undersökningar visar att män ofta söker jobb även om de inte uppfyller alla krav, medan kvinnor ofta vill kunna checka av alla krav för att ansöka.

Vad utvecklare gillar, enligt Vanja

  • Frihet och flexibilitet
    De flesta utvecklare förväntar sig idag att kunna arbeta på distans och själva kunna styra sin tid. Med andra ord: kan du inte erbjuda detta så kommer du sannolikt ha svårt att sticka ut ur mängden av erbjudanden som utvecklare får.
  • Modern teknik
    De flesta gillar att jobba på nya grejer och ingen utvecklare vill jobba med daterade programmeringsspråk och frameworks som man inte har någon användning för i sin fortsatta karriär.
  • Goda ändamål
    Att ett företag har goda värderingar och jobbar för goda ändamål blir idag allt viktigare faktorer för utvecklare när de väljer arbetsgivare. Man vill helt enkelt kunna vakna på morgonen och känna att det man gör långsiktigt tillför något av värde.
  • Kodkvalitet
    Om man kodar för ett företag som har både code review och testing blir man som utvecklare inte ansvarig för felaktigheter i koden, vilket definitivt är en USP du bör nämnda redan i annonsen eller vid första kontakten.
  • Utbildning och konferenser
    Finns det utrymme i er budget för att lära sig nya saker? Kanske en dag veckan för att lära sig något? Detta är mycket attraktivt och något du bör nämna redan vid första kontakten.
  • Inkluderande företagskultur
    Sist men inte minst är det viktigt att arbetsgivaren är bra med mångfald och inkludering och att även ledningen är med på det och tycker dessa frågor är viktiga. För vad spelar det för roll hur många man rekryterar om de ändå snart lämnar arbetsplatsen? Därför är det viktigt att arbeta på sin egen företagskultur och ställa frågor till medarbetare. Vad gillar de med företagskulturen? Vad kan förbättras? Se till att ni utvärderar och löpande förbättrar.

Så, vill du som chef eller rekryterare lyckas attrahera utvecklare – se till att vara där utvecklare är, kom ihåg att pitcha företaget och ge ett bra erbjudande. Se också till att nämna avgörande förutsättningar tidigt i processen – som lön och möjligheter till distansjobb. Annars slösar du bara bådas tid.

Lycka till!

Psst ..! Vill du ha fler tips och hjälp med rekrytering av utvecklare?

Kontakta Ada Digital idag!

Om Vanja Tufvesson
Vanja är civilingenjör inom teknisk matematik och har över sex års erafenhet som mjukvaruutvecklare från olika branscher och företag. Som medgrundare av communityt Pink Programming har hon lärt tusentals kvinnor att koda. En insats för vilken hon nyligen tilldelades DI Digitals utmärkelse Årets kvinnliga grundare. Sedan våren 2019 är Vanja Chief Technology Officer på Tengai AB. Där leder hon den löpande utvecklingen av den fördomsfria screeningmjukvaran Tengai.

Rekommenderat för dig