Lästid: 3 minuter
Senast redigerad:
Månadens Ada: Carol Shaw
Möt världens första kvinnliga spelprogrammerare!
2017 var enbart 21 procent av anställda inom tv-spelsindustrin kvinnor. Då kan man föreställa sig hur det måste ha känts att vara en kvinnlig spelutvecklare så tidigt som på 1970-talet, då Carol Shaw inledde sin karriär på Atari. Men Carol ignorerade de outtalade könsbarriärerna och följde sin passion – vilket banat väg för många kvinnor att följa i hennes fotspår. Möt månadens Ada!
”Äntligen! En kvinnlig anställd. Då kan hon sköta inredningen och göra färgmatchande spel!”
Så ska Ataris VD Ray Kassar ha sagt när han fick nys om att Carol Shaw skulle börja på företaget. Istället kom hon att bli en av företagets bästa programmerare genom tiderna, som skapade en rad innovativa spel. Och kanske var hennes bana utstakad redan i unga år.
Upptäckte programmering i high school
Carol Shaw föddes 1955 i Palo Alto i Kalifornien. Hon tyckte inte om att leka med dockor utan föredrog sin brors modelljärnväg. Hennes pappa var ingenjör och uppmuntrade henne att hänge sig åt sina favoritämnen – naturvetenskap och matematik – något som var ovanligt för flickor på den tiden. I high school briljerade hon i matematik och tyckte om att spela de textbaserade spel som den tidens datorer på skolan erbjöd. Intresset för datorer ledde vidare till studier i elektroteknik och datavetenskap vid University of California i Berkley, som hon tog examen från 1977. Därefter tog hon även en master i datavetenskap. Ett område som få kvinnor sökte sig till på den tiden.
Of course, people would say, ’Gee, you’re good at math – for a girl.’ That was kind of annoying. Why shouldn’t girls be good at math?
– Carol Shaw
Kort men innehållsrik karriär
Direkt efter mastern fick hon 1978 jobb på Atari, en pionjär inom tv- och arkadspel samt spelkonsuler för hemmabruk. I en intervju berättar Carol att hon fick ett flertal andra erbjudanden, men att jobbet på Atari framstod som roligast: ”Jag fick betalt för att spela spel!”
Carols jobb var att skriva tv-spel för företagets banbrytande konsol Atari 2600. Under åren 1978–1980 hann hon skapa populära spel som 3-D Tic-Tac-Toe and Video Checkers. Carol fick ofta göra de svåraste programmeringsuppgifterna. 1982 rekryterades hon till spelmjukvareföretaget Activision. Det var där Carol skapade spelet River Raid – en titel som universellt betraktas som ett mästerverk för Atari 2600-konsoler och som hon mottagit flera pris för.
Efter några av av ekonomisk nedgång i tv-spelsbranschen lämnade Carol branschen 1984. Hon fortsatte jobba med datorer, bland annat med att förbättra pålitligheten hos datorsystem för bokning av flygbiljetter. 1990 insåg hon att hon hade råd att gå i pension, så det gjorde hon. Hon var då 35 år gammal.
Bli en Ada du med – Sök jobb idag!
Ikon inom spelindustrin
Trots att Carol Shaw inte varit verksam som spelprogrammerare på 30 år så lever hennes rykte vidare. 2017 tog hon emot priset Industry Icon på The Game Awards, för sitt långvariga inflytande på branschen. Och Carol fortsätter inspirera programmerare världen över. Inte minst kvinnor att ta för sig i en – än idag – mansdominerad bransch.
I filmen här nedanför kan du se mer om Carols liv!
Bildkällor: Atari 2600 Compumate (Wikimedia Commons), Carol Shaw Holding Gold River Raid Cartridge (Wikimedia Commons)
På Ada Digital rekryterar vi och hyr ut morgondagens digitala talanger, specialister och ledare. Vi gör det på ett annorlunda och ofta utmanande sätt. På så vis öppnar vi upp branschen för talanger med hög potential. Precis som Carol Shaw. Vill du veta mer om hur vår rekryteringsmetodik bidrar till mångfald och hållbar utveckling i en digital värld? Hör av dig så berättar vi mer!
Om Månadens Ada
Vi på Ada Digital inspireras av förebilder som vågar utmana. Detta återspeglar sig också i vårt namn, efter normbrytaren Ada Lovelace. Hon var världens första programmerare och otroligt begåvad.
Därför presenterar vi varje månad månadens Ada–historiska pionjärer som bidragit med teknisk kunskap och nytänkande. Varje månad får du ta del av en ny person att inspireras av.