Lästid: 3 minuter
Alla arbetsgivare förstår inte värdet av digital kompetens
IT-rekryteraren om insikter från kandidatmöten
Som digital specialist inom UX, Tech, analys eller digitalt ledarskap är det lätt att bli frustrerad. För även om det finns gott om arbetsgivare som efterfrågar din digitala kompetens är det få som förstår det fulla värdet av det du gör.
Många saknar en plan för sin digitala resa. Och tror att digitaliseringen är ett projekt med tydlig start och slut. Sandra Peiper, Talent Business Partner, berättar hur Ada Digital lyckas hitta företag värda för dig att satsa på!
Luftslott, digital transformation och förändring
Som IT-rekryterare på Ada Digital möter jag dagligen jobbsökare som är trötta på utlovade luftslott om moderna arbetssätt. Jobbsökare som febrilt letar efter den riktiga varan: självstyrande arbetsdagar och digitala projekt där man får jobba datadrivet och agilt utifrån hypoteser och insikter längs med vägen. Där det finns utrymme att ta nya beslut, ändra kurs och utveckla en produkt som användaren uppskattar. Känner du igen dig? Jag är inte förvånad.
Många stora företag har nämligen ett historisk arv som gör dem trögrörliga. Kanske motsvarar deras ursprungliga produkt eller tjänst inte längre marknadens krav? Kanske vill de gärna jobba mer digitalt, men en inneboende tröghet och missförstånd om vad kunderna vill ha sätter käppar i hjulet? Det spelar ingen roll. Den krassa verkligheten är skoningslös – om inte erbjudandet är digitalt, tillgängligt, snyggt och enkelt att använda finns inte heller någon affär.
Är du en digital specialist så har du såklart koll på detta. Och kanske går du igång på utmaningen och vill medverka i en digital transformation, en förändringsresa, där du dagligen utmanar organisationens tidigare arbetssätt för att komma närmare kunderna och dagens affärer?
Eller så är du specialisten som söker dig till företag vars produkt och kunderbjudande varit digital sedan starten? Där omställningen från ”analog affär” till digitalt inte behövt ske. Företag som redan från början varit rätt organiserade för att möjliggöra bra och effektiv produktutveckling, med tvärfunktionella och självstyrande produktteam. Oavsett vilket törs jag lova att vi på Ada Digital kan hjälpa dig hitta rätt.
Ada utmanar och lyfter värdet av digital kompetens
Något vi under våra kandidatmöten ofta får höra från personer som söker IT-jobb och digitala tjänster är att fler företag behöver få insikt i vad de faktiskt behöver. Många efterfrågar ett större förtroende för det digitala – oavsett om det är datadrivna beslut eller utveckling av en ny plattform för kunderna. Många vill också arbeta hos företag som prioriterar kundernas behov och har tillförsikt till den digitala specialistens kompetens. Samt att man vågar jobba agilt och förstår att förändring är oundvikligt och något man kan styra och inte vara ett offer för.
På Ada Digital utmanar vi därför dagligen våra partners och beställare kring den egna organisationen. Vi vet att digitalisering står högst upp på agendan för de flesta företag och följaktligen uppmanar vi våra kunder att tänka nytt. Kring anställningserbjudande, arbetssätt och kring milslånga önskelistor på erfarenhet och kvalifikationer som drömkandidaten ska uppfylla.
Vi vet att det i slutet av dagen gäller människor. Människor som ska möjliggöra förändring. Oavsett vilken stol det är som ska fyllas så handlar det om en nyckelrekrytering.
När du söker ett av våra lediga jobb via Ada Digital får du som kandidat möjlighet att göra skillnad. Oberoende av var våra kunder är i sin digitala mognad. Vissa ligger extremt långt fram vad gäller såväl ett självstyrande som datadrivet arbetssätt. Andra är i transformationen. Men alla befinner sig i förändring och du blir utlovad en resa.
Söker du nya utmaningar i din digitala karriär? Kontakta oss!