Rekryteringsprocess, tester och urval
Hur lång tid tar en rekryteringsprocess?
Det beror så klart på ett flertal olika faktorer. Ibland har ett företag bråttom, särskilt vid konsultuppdrag, och då kan en hel tillsättning vara klar på några dagar. Men rekryteringar inom IT och Tech kan också ta väldigt lång tid, särskilt när arbetsgivarens behov är väldigt specifika. Eller om konkurrensen är stor med många sökande! Därför kan en rekryteringsprocess ta allt från 3 veckor till 6 månader. Hur lång tid det än tar vill vi inte låta dig vänta i blindo. Du kan därför räkna med löpande statusuppdateringar och uppskattningar från oss om när nästa steg kan ske.
Vad ska jag tänka på inför en intervju?
Oavsett om det är din första intervju någonsin eller om du har varit på ett femtiotal intervjuer under ditt arbetsliv är det alltid en god idé att förbereda sig. De viktigaste frågorna att fundera på innan är: varför är du intresserad av jobbet, vilka av dina kompetenser matchar det företaget efterfrågar (med andra ord: på vilket sätt skulle du kunna göra ett bra jobb) och slutligen, vad skulle kunna få dig att tacka ja till jobbet om du får erbjudandet? Läs gärna fler tips i artikeln 5 tips inför din arbetsintervju!
Vad ska jag tänka på när jag skriver CV eller uppdaterar min LinkedIn-profil?
Först av allt: det ska vara lätt för den som läser att förstå vad du kan och vad du vill göra härnäst. Berätta kort varför du har blivit intresserad av tjänsten och vad just du kan tillföra företaget. Var tydlig med vad du har gjort på tidigare arbetsplatser och vad som är dina styrkor. Använd ett tydligt teckensnitt och se till att det finns luft mellan olika avsnitt. Säkerställ också att dina kontaktuppgifter kan hittas lätt.
Vad innebär det att ni vill kontakta mina referenser?
En referens är någon som kan ge ett utlåtande om hur du är att arbeta med. Alltså en person som, i sin yrkesroll och professionella relation till dig, övergripande kan berätta om vad du är bra på och vilka utmaningar du haft i tidigare anställningar.
En referenstagning sker vanligen över telefon eller via ett digitalt formulär och tar sällan mer än 10–15 minuter. Ibland får referenten legitimerar sin identitet med Bankid. Andra gånger ringer vi växeln till referensens arbetsgivare för att säkerställa att referensen är äkta.
Vanligtvis vill vi kontakta två referenspersoner, helst tidigare chefer som har arbetat med dig i närtid. Men beroende på vilken roll du söker och hur lång erfarenhet du har kan en referens även vara en kollega eller en lärare. Tänk på att alltid be om lov att få använda någon som referens innan du lämnar över kontaktuppgifter till rekryteraren.
Vad är en bakgrundskontroll?
I många av våra rekryteringar och konsultuppdrag vill vi göra en ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på våra slutkandidater. Kontrollen sker då som ett sista steg, innan du får ett jobberbjudande.
Framför allt vill vi att säkerställa att du är den du utger dig för att vara, samt eliminera tvivel gällande din framtida arbetsprestation. Ibland finns det regelverk i arbetsgivarens verksamhet som ställer krav på en bakgrundskontroll. Men oftast handlar det om att man vill känna sig trygg med dig som medarbetare och att det inte finns några tveksamheter på att du är rätt person.
Vi kan inte genomföra en bakgrundskontroll utan din kännedom och givetvis berättar vi alltid i förväg om en bakgrundskontroll kommer att bli aktuell.
Jag har dyslexi. Hur påverkar det er bedömning av mina testresultat?
Syftet med våra rekryteringstester är att ge alla sökande samma möjlighet att lyfta fram sin kompetens och potential med hjälp av ett objektivt verktyg som har gott stöd i forskning om rekrytering och urval. Ett test bryr sig inte om vad du heter, hur du ser ut, hur gammal du är eller varifrån du kommer.
Däremot finns det tidsbegränsade inslag i flera av testerna. Något som ibland kan ge missvisande resultat för den som exempelvis har dyslexi, dyskalkyli eller inlärningssvårigheter. I dessa fall kan vi göra anpassningar för att ge likvärdiga förutsättningar. På samma sätt hittar vi alternativa lösningar för den som har grava synnedsättningar och inte kan göra visuella tester.
Har du någon funktionsnedsättning eller funktionsvariant som du tror kan påverka din förmåga att genomföra våra kompetens- och personlighetstester? Ta då kontakt med den rekryterare som ansvarar för din process eller maila oss på hej@adadigital.se. Helst innan du gör testerna, så att vi kan hitta vi en schysst lösning för just dig!
Testlänken som jag har fått av er funkar inte och jag kan inte öppna testet. Vad ska jag göra?
Tyvärr kan en äldre version av webbläsare eller en inställning i webbläsaren ställa till det ibland. Prova gärna att själv:
- Använda webbläsaren Google Chrome
- Rensa cacheminnet
- Tillåta cookies
- Stänga av ad-blocker
- Tillåta pop-up-fönster
- Öppna testlänken på en annan enhet (dator/mobil/surfplatta)
Om inget av ovan fungerar får du givetvis maila oss på hej@adadigital.se så hjälper vi dig så snart som möjligt!
Varför får jag tester av er?
När du söker lediga jobb och konsultuppdrag inom IT och Tech via oss på Ada Digital kan du bli ombedd att göra digitala rekryteringstester, även kallat arbetspsykologiska tester eller screeningtester, som ett steg i rekryteringen.
Syftet med testerna är att få veta mer om förmågor som vi inte kan läsa oss till på Linkedin eller undersökas i en vanlig intervju. Som till exempel problemlösningsförmåga, kodning eller vilka beteenden som kommer mest naturligt för dig.
Med hjälp av rekryteringstesterna kan vi på Ada Digital fatta mer välgrundade och rättvisa rekryteringsbeslut. Eftersom alla sökande gör samma tester konkurrerar man också om jobbet på lika villkor. Här kan du läsa mer om tester när du söker jobb hos Ada Digital.
Jag blev störd när jag gjorde testerna, vad händer nu?
Vi rekommenderar att du sitter ostört, så du får goda förutsättningar att fokusera och göra ditt bästa. Blev du trots detta oväntad störd mitt i ett test, kan du kontakta din rekryterare (e-postadress och telefonnummer finns alltid på platsannonsen bland våra lediga jobb eller genom att logga in på Ada Talent Network och klicka på Följ mina ansökningar). Alternativt maila hej@adadigital.se, så tar vi reda på ifall du behöver göra testet igen.
Jag kan inte öppna testerna. Jag skickas istället tillbaka till startsidan.
När du klickar på respektive tests namn (som är en länk) i Ada Talent Network , ska du få upp testet i ett nytt fönster eller flik i din webbläsare. Om din webbläsare är inställd på att blockera pop-up-fönster, så kan du därför behöva häva funktionen för att kunna öppna testet. Annars går det ofta bra att använda en annan webbläsare. Då behöver du logga in i Ada Talent Network igen och klicka på testens länk på nytt.
När jag loggar in så står det redan att jag har gjort vissa tester, men jag har inte fått några tester av er. Vad är det som gäller?
Vi vill att det ska vara lätt att söka jobb och har du redan gjort något eller några av testerna som är utvalda för det här jobbet, till exempel när du sökte ett annat jobb, så finns dina resultat sparade hos oss. Vi skickar därför enbart länkar till kompletterande tester.
Jag har inte svenska som modersmål. På vilket språk ska jag göra testerna?
Vi rekommenderar alltid att du genomför alla tester på ditt modersmål eller, i det fall ditt modersmål inte är valbart, på ditt andraspråk. I samband med en testinbjudan berättar vi alltid vad testet är avsett att mäta. Vilket oftast inte är språkkunskaper. I det fall en tjänst kräver vissa nivåer i svenska eller kanske engelska, bedömer vi detta via ett renodlat språktest eller andra vägar såsom självskattning och intervju.
Varför vill ni inte ha mitt personliga brev?
Vi har faktiskt skrivit en hel artikel om detta: Vi skippar personligt brev i vår agila IT-rekrytering där vi uppger 5 olika anledningar.