Lästid: 4 minuter
Månadens Ada: Donna Dubinsky
Entreprenören som inte kunde sluta bygga techföretag
”Månadens Ada” Donna Dubinsky är inget geni inom tech. Hon kunde varken programmera eller skapa algoritmer. Men. Hon är en konsument. Precis som alla andra. Och genom den egenskapen såddes fröet som skulle bli företag i miljonklassen, kanske även miljard. Vi hittar entreprenören Donna Dubinsky på företagssidan av tech. Hon vet vad som gör en bra produkt, och drevs redan under 1980-talet av den då nya termen “Growth”. Ett uttryck som idag är vardagstugg.
Vi börjar med lite bakgrundshistoria så att du lättare kan placera Donna. Född i Benton Harbor i delstaten Michigan, USA. Hennes far var metallskrotsmäklare, medan hennes mor var som lite förlegat kan kallas husmor.
Det är i princip så mycket vi vet om hennes uppväxt, förmodligen för att hon är en framgångsrik 56-årig affärskvinna idag som inte har lust att fläka ut sig på internet. Vi vet att hon har tunga läroverk som Yale och Harvard under bältet. Ja, hon lyckades hinna med båda. Inledningsvis studerade hon en kandidat inom historia på Yale, som sedan avrundades med en MBA (Master of Business Administration) på Harvard.
Affärskvinnan Donna Dubinsky
Donna Dubinsky är en tvättäkta arbetsmyra (narkoman om ni vill kaxa till det). På Harvards egna plattform har hon skrivit att hon kunde se sig som en pensionerad affärskvinna om 10 år.
Det här var 2001. Nu, 20 år senare har inte arbetarglöden brunnit ut. Vi hittar henne på det egenstartade företaget Numenta, Inc., där hon agerar både styrelseordförande och VD.
Detta är en tydlig röd tråd i Donna Dubinskys arbetsliv. Alltid göra mer, och alltid komma högre upp.
Hon klättrade snabbt vidare från första jobbet på Philadelphia National Bank, och det tog henne fyra år på självaste Apple att gå från att hantera kundärenden till att driva en del av företagets distributionsnät.
Men inte ens Apple gav Donna det hon behövde. Efter att ha arbetat som försäljning- och marknadsföringschef på Claris, ett dotterbolag till Apple som fokuserar mer på applikationsprogramvara, lämnade hon företaget helt och hållet. Varför? Svaret var att hon inte fick tillräckligt med fria tyglar.
Bli en Ada du med – Sök jobb idag!
Det bubblande 90-talet
Mycket hände inom techvärlden tidigt 90-tal. Internet hade börjat få fäste, tangentaktiviteten pågick för fulla muggar i Silicon Valley och IT-bubblan var den allra största snackisen.
Med erfarenhet från Apple, kunde Donna identifiera de enorma möjligheter som puttrade under ytan, och med en stor lust ge sig in i matchen.
Nu var hon inte mellan jobb längre. Samma år som hon lämnade Apple grundade Donna Palm Inc. med Jeff Hawkins, en ingenjör inom elektronik. Tanken var simpel, de två skulle komplettera varandra. Donna skulle ta hand om företagssidan medan Hawkins utvecklade den säljbara produkten.
Det gick dessvärre inte friktionsfritt. Palm Inc. hade svårt att attrahera investerare, så de sålde motvilligt delar av företaget till giganten U.S. Robotics Corporation. En nota som gick på 44 miljoner dollar. Men varför sälja ett nystartat företag? För att ha medlen att lansera vad som kom att bli en rejäl storsäljare: handdatorn PalmPilot.
PalmPilot – företrädaren till smartphones
Du kanske får nostalgiska känslor när du hör PalmPilot. Många får det idag. Även om de födda efter 2000-talet kanske anser att PalmPilot ser ut som ett förlegat Gameboy, så var det under lanseringsåret 1996 cutting edge inom tech.
PalmPilot och de andra handdatorerna på marknaden totalrevolutionerade sättet som folk kommunicerade med varandra. Det var människans första smak av det portabla livet, att ha sin egna värld i fickan eller handväskan.
Du hade allt med dig i samma enhet: miniräknare, kalender, adressbok, att-göra-lista, anteckningar och även möjligheten att spela spel. Du kunde kolla din mail mitt på gatan, och även synka allt till din svintunga dator.
De i köpstark ålder år 1996 blev helt tossiga över tanken, vilket ledde till att Palm Inc. växte något enormt.
Donna Dubinsky satsade hårt på sina insikter
Minns du att Donna och affärspartnern Hawkins sålde företaget för att kunna lansera sina produkter? Donna kämpade i många år för att få företaget frisläppt från U.S. Robotics Corporation, men utan resultat. Inget förnuftigt företag vill släppa en kassako. Det var därför läge att överge företaget, för som Donna Dubinsky själv säger i en intervju med Forbes:
I don’t think innovation will come from the big guys. The smart ones are those who recognize it.
Med andra ord visste Donna när det var dags att ge upp och gjorde precis motsatsen. Sedan semifloppen, sett till Dubinskys yrkesliv, har hon öppnat två företag: Handspring, som fortsatte utveckla handdatorer baserat på samma mjukvara som fanns i PalmPilot, och även Numenta Inc, som specialiserar sig på AI.
Donna Dubinsky är ingen programmerare. Hon kan inte skriva kod. Ändå lyckades hon dra techbranschen framåt. Hon passar in på beskrivningen av en Ada då hon drivs av att tänka nytt och annorlunda. Med ett analytiskt sinne och stenkoll på konsumenten lyckas hon driva enorma operationer som stod sig mot konkurrerande techgiganter. Och dessa Ador behövs också som en brygga mellan innovatören och användaren.
Vill du veta mer om Ada digital? Hör av dig!
Om Månandens Ada
Vi på Ada Digital inspireras av förebilder som vågar utmana. Detta återspeglar sig också i vårt namn, efter normbrytaren Ada Lovelace. Hon var världens första programmerare och otroligt begåvad.
Därför presenterar vi månadens Ada – historiska pionjärer som bidragit med teknisk kunskap och nytänkande. Varje månad får du ta del av en ny person att inspireras av.