Lästid: 2 minuter
VD-blogg: Så lyckas du med din IT-rekrytering
Använd data och insikter vid rekrytering
VD-blogg: Rekryterar du specialister inom IT, digital utveckling och data? Då har du också förstått hur oerhört svårt det är att hitta IT-kompetens på dagens arbetsmarknad. Vi vet att data är högt upp i alla ledningsgrupper men har du själv insett hur viktigt det är att jobba datadrivet i själva rekryteringsprocessen?
Kandidater lämnar digitala spår efter sig hela tiden, idag finns det data på i princip allt.
Frågan är bara vad din rekryterare gör med informationen? Tittar rekryteraren ens på den och framför allt, är rekryteraren redo att bortse från sitt eget tyckande till fördel för de insikter som kommer från data?
Här är exempel på data kring rekrytering som borde vara väldigt intressant för dig som rekryterande chef att ha koll på:
- Hur många klick har min platsannons genererat i förhållande till övriga annonser inom samma område?
- Hur många kandidater svarar positivt efter att de proaktivt kontaktats via search? Och av de som kontaktas, hur står den siffran sig till andra likvärdiga rekryteringar, hos andra bolag?
- Var i rekryteringen sker en drop off? Är det efter intervjun hos rekryteringsbolaget eller efter intervjun hos dig som chef?
- Hur presterar mitt anställningserbjudande i förhållande till andras?
- Vad säger kandidaterna om oss som arbetsgivare, efter att de varit på intervju?
Data tenderar att fastna på vägen
Det finns så mycket data i rekryteringsprocessen som kan skapa värde. Värde som kan lära oss om vad som fungerar eller inte. Tyvärr kommer dock inte rätt data fram till rekryteraren eller den rekryterande chefen. Den sitter fast i Google Analytics, rekryteringssystem, sourcingprogram eller hos Linkedin. Men det är inte svårt att lösa! Genom att jobba tätt över teamgränser internt, men också externt med sina samarbetspartners, så skapas värdebyggande insikter.
Data avgör nästa steg
Hos Ada Digital mäter vi alla våra annons- och searchinsatser och är transparenta till våra kunder med den data vi har. Faktum är att varannan vecka (inför varje sprint) tittar vi på vår data, och utifrån insikterna lägger vi upp en plan inför kommande två-veckors sprint. Det kan till exempel handla om att vi behöver skriva om rubriken i annonsen, ändra search-pitchar eller prata med vår kund och föreslå ändringar i erbjudandet eller kravprofilen.
På så sätt driver data processen vidare. Varje rekryteringsprocess är unik med sin egna data och de insikter som finns att hämta genom den.
Resultatet av att jobba datadrivet är att vi går i mål med utmanande specialist- och chefsrekryteringar inom digital utveckling. Vi kan också optimera processen för våra talangrekryteringar.
Är du nyfiken på datadriven rekrytering för att hitta dina nästa talanger, specialister och ledare inom digital utveckling? Välkommen att höra av dig till oss idag!