Lästid: 2 minuter
Agilt mindset utmanar den traditionella IT-rekryteringen
Så jobbar Ada Digital & Daniel Welllington med agilt mindset
I en värld som snurrar allt snabbare är det idag viktigare är någonsin att vi stannar upp och utvärderar det vi gör. Inte minst när det gäller rekrytering och nya sätt att arbeta på. För att kunna rekrytera till jobb som ännu inte finns behöver man därför rekrytera agilt: Rekryterare behöver både våga utmana och vara mer snabbrörliga för att lyckas.
Den 18 mars anordnade vi på Ada Digital tillsammans med TNG årets stora digitala event inom fördomsfri rekrytering. Dagens inspiratörer var flera, bland annat Sara Scheef, VD på Ada Digital, tillsammans med David Lagerblad, Global Head of Talent Acquisition på Daniel Wellington. Under föreläsningen besvarade de frågan hur man rekryterar agilt till ett jobb som ännu inte finns.
Lösningen som presenterades var bland annat hur man som rekryterare behöver förhålla sig till dagens föränderliga miljö, där man från början vet att allt kommer förändras under processens gång. Sara Scheef förklarar det som att man behöver få en ny syn på rekrytering, där rekryteraren levererar ett affärsvärde i form av rätt personer på rätt typ av roller. Och för att kunna göra det krävs det att man kommer bort från tidigare sätt, då rekryterande chef ofta agerat beställare och rekryterare leveransorganisation.
Med en agil rekryteringsmetod underlättar man istället processen genom att sätta upp ett uppstartsmöte tillsammans med alla inblandade. Väl där sätts en kravprofil upp som stämmer överens med det man tror passar. Daniel Lagerblad hävdar att utopiska kandidater väldigt sällan finns, och därför är det viktigt att jobba med insikter som kommer under processens gång. Han menar på att när man rekryterar agilt landar det sällan i vad man först tänkte sig, ofta blir slutresultatet mycket bättre än så.
Om talarna
Sara Scheef är VD på Ada Digital som hyr ut konsulter inom Tech, Data och Analytics, Digital Commerce och IT Security. Som VD har Sara sedan starten 2018 lett utvecklingen av företagets datadrivna och agila rekryteringsmetodik. En metod där fokus ligger på att kvalitetssäkra varje kandidats digitala mindset. Allt för att hitta rätt personer med potential att driva den digitala affären.
David Lagerblad är Global Head of TA på Daniel Wellington. Där har han varit med och byggt upp företagets Aquisition från grunden. Utöver det har han lång erfarenhet från spännande företag med syn på HR-området. Han har ett stort intresse för rekrytering i kombination med teknologi och målet är att hjälpa människor att jobba smartare och mer objektivt för att i slutändan göra bättre tillsättningar.
Under Unbiased Day var alla tittare snabba med att mejla in frågor i ämnet. Här hittar du Sara och Daniels alla svar kring agil rekrytering.
Se diskussionen i sin helhet: