Lästid: 3 minuter
Nå ut till fler IT-specialister med Recruitment Marketing
Därför buzzas det om Recruitment Marketing
Som arbetsgivare inom IT, Tech och digital utveckling behöver du idag ha en bred arsenal av insatser för att locka rätt kompetens till teamet. Vi på Ada Digital pratar mycket om Employer Branding. Men minst lika viktigt är satsningar på Recruitment Marketing. Vi reder ut varför!
Vi börjar från grunden. För vad är egentligen skillnaden mellan Employer Branding och Recruitment Marketing?
Vad är Employer Branding?
Employer Branding handlar om att bygga, stärka och förvalta ett företags arbetsgivarvarumärke, det vill säga Employer Brand. Ett arbete som tidigare legat till största delen på marknadsavdelningen men som mer och mer spiller över på HR. Målet med arbetet är att genom att skapa ett gott rykte i sin bransch attrahera fler kandidater och säkerställa kompetensförsörjningen framåt.
Läs mer här! Employer Branding inom Tech – så lyckas du
Vad är Recruitment Marketing?
Recruitment Marketing, eller rekryteringsmarknadsföring som det heter på svenska, handlar i stället om marknadsföringen av ett företags Employer Branding-arbete. Med syftet att attrahera potentiella jobbsökare redan innan det finns ett ledigt jobb ute eller tidigt i en rekryteringsprocess. Detta genom att lyfta faktorer såsom företagskultur, värderingar och förmåner i olika kanaler. Helt enkelt nå ut med fördelarna att jobba inom en organisation – för att få fler intresserade av företaget.
”Företag som lyckas når ut till fler kandidater”
I takt med att konkurrensen hårdnar om rätt kompetenser buzzas det alltmer om Recruitment Marketing. För i en snabbföränderlig värld där vi på många sätt lever livet i våra mobiler, gäller det inte bara att jobba med Employer Branding. Man måste också nå ut i bruset för att få önskat resultat. Och man måste göra det bra. För att sticka ut från mängden.
Summa summarum. Företag behöver bli duktigare på Recruitment Marketing.
– Jag är övertygad om att det kommer bli än viktigare med Recruitment Marketing framåt. Särskilt inom IT och Tech. För det finns inget som tyder på att konkurrensen om talangerna kommer att minska. Snarare tvärtom. Då blir det än viktigare att nå ut med sitt Employer Brand och för att få fler att att tänka ´Här skulle jag vilja jobba`, säger Sara Scheef, VD för Ada Digital.
Jobbsökare googlar potentiella arbetsgivare
Idag kan vi till exempel se att jobbsökare letar efter nya karriärutmaningar på samma sätt som när de shoppar på nätet.
En undersökning som Ada Digitals moderbolag, TNG, gjorde 2022 visar att så många som 65 % av jobbsökarna googlar en potentiell arbetsgivare innan de skickar in en ansökan. 64 % kollar företagets sociala medier.
Med det som utgångspunkt kan du som arbetsgivare komma långt i arbetet med Recruitment Marketing. Hur då? Jo, genom att på olika sätt skapa och lyfta relevant och engagerande content om ert varumärke och hur det är att jobba hos er.
Detta kan göras på en rad olika sätt på både er hemsida och sociala medier. Det kan vara text, bilder och rörligt material.
Konkreta exempel på Recruitment Marketing att lyfta i sociala medier och på hemsidan
- Intervjuer och case med medarbetare.
- Förmåner, till exempel riktlinjer för distansarbete och kompetensutveckling som många idag lockas av.
- Karriärvägar inom företaget.
- Bakom kulisserna-material.
- Presentation av spännande projekt.
- Hur ni jobbar med hållbarhet och sociala frågor.
- Företagsblogg.
- Diskussioner där ni visar engagemang i en viss fråga.
I samband med en nyrekrytering är det också smart att satsa extra på att nå ut med ert varumärke. Till exempel med riktade annonseringskampanjer eller mejlutskick, där ni lyfter ämnen som ni vet engagerar era jobbsökare.
Viktigt är också att tydligt i platsannonsen marknadsföra ert Employer Brand. Detta kan ni göra genom att i text beskriva er företagskultur och era värderingar. Gärna ihop med bilder och rörligt material som förstärker det ni vill säga.
Vinster med Recruitment Marketing
Om ni lyckas är vinsterna stora. Ni får inte bara en ökad varumärkeskännedom och fler sökande till lediga tjänster. Recruitment Marketing kan också bidra till ett mer kvalificerat nätverk av talanger och potentiella jobbsökare, snabbare rekryteringar och en förbättrad kandidatupplevelse.
–En stor vinst om man lyckas är också att man når ut till en bredare målgrupp, och får in talanger som man kanske hade missat annars, säger Sara Scheef.
Behöver du hjälp att nå ut i bruset och hitta din nästa IT-specialist? Tveka inte att kontakta oss på Ada Digital. Vi rekryterar och hyr ut specialister, talanger och ledare inom IT och digital utveckling och vet hur vi hittar rätt kandidater för just ditt företag.