Lästid: 3 minuter
Hitta din nästa techtalang genom Internal Talent Market Places
Alla lediga tjänster samlas på ett ställe
Att hitta rätt tech-kompetens externt är idag en utmaning. Så varför inte börja med att leta efter nya talanger internt? En het trend just nu stavas Internal Talent Market Places. Vi pratar plattformar där alla lediga tjänster inom ett företag samlas på ett och samma ställe. Allt för lyfta fram att vem som kan söka jobbet – var som helst i organisationen.
Trenden har fått stort genomslag efter att många medarbetare uppmärksammat och efterfrågat en mer transparent och rättvis intern rekrytering hos sina arbetsgivare. Vanliga scenarier är till exempel att interna jobb inte annonseras ut till alla och att tillsättningen av nya tjänster sker genom nätverk eller chefens kontakter. En verklighet som exkluderar många och som många företag nu (lyckligtvis) vill komma bort ifrån.
Det är här som satsningar på interna marknadsplatser, så kallade Internal Talent Market Places, för lediga jobb kommer in. Som ett nytt sätt för arbetsgivare att hitta och identifiera interna talanger och se ny potential hos de som redan är anställda i organisationen.
Alla lediga jobb utannonseras internt
Hur funkar då Internal Talent Market Places i praktiken?
Jo, på plattformarna utannonseras ALLA interna tjänster. Oavsett om det handlar om deltid, heltid eller tidsinställda projekt. Oavsett om personen ska utgå från Stockholm eller London. Även konsultuppdrag som hanteras av externa rekryteringsbolag ska publiceras.
Företag som lyckas skapar här ett öppet och transparent ekosystem av interna talanger. Vissa kallar det talent access, andra pratar om att demokratisera de interna tillsättningarna, eftersom det synliggör möjligheter även för diversifierade medarbetare som tidigare exkluderats.
”Newskilling” det nya reskilling
Det i tur bidrar till både upskilling och reskilling – eller snarare newskilling som är det nya buzzwordet i branschen. Det handlar om möjligheten för anställda att få prova på nya arbetsuppgifter.
Flera företag har naturligtvis hakat på och levererar redan smarta rech-tech lösningar inom området. Spana in Gloat här!
Fördomsfri rekrytering – även internt
Ett stor fördel med de nya öppna plattformarna är att det främjar objektiva och fördomsfria tillsättningar på riktigt.
Något som många företag behöver jobba med, enligt nya siffror från bland annat Smart Recruiters.
Enligt deras undersökning är det bara 18 % av företagen som idag publicerar jobb för alla anställda. Samma undersökning visar att bara 15 % av de som publicerar annonser använder blinda ansökningar internt.
En annan konkret vinst med Internal Talent Market Places är att det ökar mångfalden bland de som befordras. När rekryteringsprocessen sker öppet blir det helt enkelt svårare för chefer att fortsätta i gamla mönster och endast handplocka personer de redan känner till. Det visar nya studier.
Handplockning leder ofta till att ansvarig chef väljer någon hen tror på och kan känna igen sig i. När befordringar i stället sker genom interna utlysningar i en öppen process tenderar personer som är icke-vita att befordras mer.
– Martin Wolgast som skrivit rapporten ”Vita privilegier och diskriminering”
Genom att alla roller utannonseras minskar också Presenteesim – att vissa internt medarbetare gynnas av att vara på plats på kontoret med chefen. Något som blivit allt vanligare under pandemin.
Unilever ligger i framkant
Självklart finns det redan idag flertalet företag som jobbar framgångsrikt med konceptet. Ett exempel är Unilever som genom plattformen Flex Experiences utannonserar alla sina lediga projektjobb internt.
Vinsterna är stora. Dels får alla chefer en möjlighet att be om intern hjälp till sina projekt – oberoende var projektet ska genomföras. Dels får personalen chans att söka och utveckla sig på jobbet genom korsfunktionella projekt.
Unilever har också infört U-work. Deras ansvarsfulla motsvarighet till gigekonomin – för att behålla sin egen personal. Det innebär att de anställda har heltidstjänster men giggar i olika projekt runtom i organisationen.
Spotify och Ica satsar också
Spotify har också hakat på trenden och lanserat den interna marknadsplatsen Echo som kompletterar deras Working From Anywhere–policy. Schnedier Electronics har gått samma väg. Även Ica ligger i framkant, och bygger just nu ett ”greenhouse” för att främja intern rörlighet och ständigt lärande inom bolaget.
Denna trend är en del av en trendspaning från Unbiased Day 2022 – ett digitalt event för chefer och HR-specialister där Ada Digital och TNG på temat ”New Perspectives” presenterade de senaste trenderna inom fördomsfri rekrytering, mångfald, inkludering, ledarskap och Future of Work.